My Life

Lifestyle week 2

Competenties
Competentie communiceren 
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag heb ik diverse opdrachten moeten uitvoeren die veelal buiten mijn comfort zone waren. Drie van de vier dagen was ik in groepen ingedeeld waarvan ik mijn mede studenten nog niet (goed) kenden. Dit heeft er voor gezorgd dat ik veel nieuwe relaties heb kunnen opbouwen op een ongewone wijze. Communicatie was hier erg belangrijk. Niet alleen voor een juiste persoonlijke introductie en een goede onderlinge samenwerking, maar ook richting opdrachtgevers was een correcte manier van communiceren van groot belang. Ik ben afgelopen week zowel persoonlijk als telefonisch als wel via social media veel in contact gekomen met, van te voren, voor mij nog onbekenden. Zij waren onder andere opdracht gevers, mede studenten, co-creators en maken allen deel uit van een netwerk dat ik als Lifestyle Professional op korte termijn heb kunnen opbouwen.

Competentie ontwerpen/creëren
In opdracht voor Fontys ILS  ben ik, in samenwerking met mijn groepsgenoten, op donderdag verschillende opdrachten gaan bedenken en creëren. De creativiteit hiervoor is geput uit de omgeving waar ik mij bevond (Leiden). De ene opdracht was gewaagder als de ander, dit was omdat ik niet op de hoogte was van wie op vrijdag de opdrachten zou moeten uitvoeren. Zo was er onder andere een opdracht bij de Bloedbank, wat insinueerde dat er bloed geprikt zou worden. Maar ook een opdracht waarbij, op blote voeten, een Jackie Chan scene nagedaan moest worden. Zo was er voor elke dare devil wel ergens een uitdaging aan te beleven.

Competentie professioneel handelen
De donderdag was opgezet om opdrachten te bedenken die een dag later door medestudenten zouden worden uitgevoerd. Deze opdrachten moesten hen uitdagen waardoor lef getoond zou worden. De creativiteit voor het bedenken hiervan heb ik uit de omgeving kunnen halen die op verschillende methoden van creatief denken verwerkt zijn. Deze methoden hebben alle mede studenten ook behandeld tijdens de creatieve twee daagse waardoor een goede samenwerking is ontstaan.

De vrijdag was opgezet om zelf lef te tonen bij het uitvoeren van opdrachten die medestudenten een dag eerder in Eindhoven hadden bedacht en uitgewerkt. Improvisatie was hier een must have om deze uitdagingen zo creatief mogelijk uit te voeren. Samen met mijn groepsgenoten ben ik, onder begeleiding van deze opdracht enveloppen, door Eindhoven geleid en uitgedaagd acties te ondernemen die ik zelf niet gauw zou uitvoeren.

Activiteiten
Maandag
DARE survival
All freshman students
I-vy Insight

ILS heeft voordat deze week van start ging laten weten dat ik eigenlijk non stop buiten activiteiten zou moeten uitvoeren. Om mezelf maandag te weren tegen kou maar ook zo zou moeten kleden dat het één en ander vies mocht worden was mij iets te veel gevraagd. Tegen beter weten in ben ik toch van huis gegaan op mijn o-zo-warme-UGGS, waarna ik in Sittard tot de ontdekking kwam dat het vrij onmogelijk was om én mee te doen aan de activiteiten én mijn UGGS schoon te houden. Aan het einde van de dag waren het niet alleen mijn geliefde schoenen die er bij liepen alsof ze mishandeld waren, maar ook ikzelf zag er niet tip top meer uit. Door het tillen, trekken en duwen van mijn groepsgenoten, mijzelf, autobanden en houten balken eindigde ik onder de modder en blauwe plekken.

Ik ben door een spinnenweb geklommen, met een tuigje om een reuzenladder op geklauterd en met behulp van mede studenten door een vliegende autoband heen getild. Ik heb bijna meer tijd in de lucht doorgebracht als met mijn voeten op de grond. Behalve jezelf fysiek uitdagen was deze dag gericht op vertrouwen ontwikkelen/hebben in anderen. Na elke activiteit werd er gereflecteerd, waaruit halverwege de dag bleek dat ik vrij direct een moederrol op me heb genomen. Ik zie dit als labelen van bepaalde handelingen. Ik heb constant gehandeld vanuit wie ik ben en waar ik voor sta. Ik kom met veel input en inzichten en let daarbij erg op het groepsverband zodat wij er allen sterker van worden maar ook veilig zijn.

Ik heb erg genoten van de activiteiten maar voornamelijk van de groep waaraan ik gekoppeld was. Ik heb veel nieuwe eerste jaars ILS studenten leren kennen op een redelijk persoonlijke manier. Zij hebben vooral mijn dag gemaakt.

Dinsdag
COURAGE workshop
ILS131H
LEF Academy

Dinsdag ben ik er achter gekomen dat je niet alleen op onbekend terrein uitdaging kan vinden of lef kan tonen. Zelfs op alle daags terrein, zoals de school campus, heb ik meer uit mijzelf kunnen halen als dat ik eerder zou hebben gedaan. Tijdens een COURAGE workshop van Claas (LEF trainer) heb ik mijzelf het cijfer 8 (schaal van 1 tot 10) gegeven voor waar ik mijzelf zou plaatsen met betrekking tot het hebben van lef. Wat dus vrij hoog is. Ik weet van mezelf namelijk dat ik zelden een uitdaging uit de weg ga, ook al is het iets wat ik liever niet zou doen.

De rest van de dag verliep erg moeizaam. Behalve dat ik bond en blauw was van de voorgaande dag, kon ik nauwelijks een stap meer zetten door de spierpijn. Ondanks alles heb ik, op blote voeten, drie rondjes om de school gestrompeld, ben ik gebruikt als pop om weer te geven wat houding kan doen met je zelfvertrouwen en heb ik andermans snoep gegeten, waarbij is dus indirect speeksel heb gewisseld met een klasgenoot. Ook is mij geleerd dat er verschillende vormen van lef zijn: psychologisch, fysiek, innovatief, zakelijk en sociaal.

Toen de workshop op zijn eind kwam vroeg Claas ons nog één ding; ieder moest voor zich een uitdaging bedenken die hij/zij voor het einde van het jaar nog zou moeten uitvoeren. Na twee dagen lichamelijk helemaal uit te zijn geput ben ik er achter gekomen dat ik op een andere manier uitgedaagd moet worden. Dat is namelijk een stuk persoonlijker en is dus sociaal en psychologisch lef. Ik kom moeilijk uit mijn woorden als het aan komt op gevoel. Nu heb ik dus met, met moeite, in het bijzijn van de hele klas aangegeven dat ik iemand iets heel persoonlijks ga vertellen voor het einde van het jaar. Mijzelf open stellen en dus kwetsbaar maken voor anderen is een ontzettende uitdaging die ik dus met mijzelf (moet) aangaan.

Woensdag
Day off

Donderdag
Day 1 City survival
Group 14
Op donderdag heb ik Leiden bezocht. Ik ben onderverdeeld in groep 14. Mijn groep bestond uit: Alissia Lock, Harto Soetoredjo, Jorn ten Ham, Lara Gatsonides, Lilian Prins, Maysa de Vries, Jesse Coolen, Rima Baronian, Sarah Jeuken. Samen zijn wij op de volgende opdrachten gekomen voor de groep die vrijdag naar Leiden is gegaan.

Opdracht 1
Ga naar MAZDA POP UP STORE @ Haarlemsestraat, Leiden.
Hier moeten de gehele groep klanten werven op straat en als pitspoes rond om de auto’s paraderen.

Opdracht 2
Ga naar PETTERSSON GRANDCAFE @ Prinssekade 5, Leiden.
Hier moet vrijdag op de kade van het grandcafe een scene van Bruce Lee na gedaan worden op blote voeten. Deze scene is te vinden onder #bruceleefontys op Twitter.

Opdracht 3
Ga naar de IJSBAAN @ Nieuw Rijn. Let op: de ijsbaan bevindt zich op de gracht!
Maak een pirouette op de ijsbaan. Kaartjes voor entree zijn geregeld (gratis).

Opdracht 4
Ga naar DROGISTERIJ BOERHAAVE @ Haarlemsestraat 68, Leiden.
Hier moeten genante flyers uitgedeeld, condooms worden gedemonstreerd en zich laten opmaken.

Opdracht 5
Ga naar SANQUIN BLOEDBANK @ Plesmanstraat 1A, Leiden.
2 studenten tonen lef door naar de bloedbank te gaan. Hier denken zij bloed af te moeten staan maar ze hoeven alleen maar mee te kijken bij het bloed prikken van een ander.

Zowel Rima als ik waren erg ondernemend en hebben meer en deel het woord gevoerd met de desbetreffende contactpersonen. Hier heb ik geen extra ”lef” voor moeten tonen. De gehele dag heb ik  niet als een uitdaging ervaren. Wel heb ik hier mee gekregen hoe belangrijk (en makkelijk) het eigenlijk kan zijn om te netwerken. Zelf in een nieuwe en onbekende stad! De opdrachten die wij bedacht hebben, zullen voor ieder wel grensverleggend zijn. Het lef wat nodig is voor bloed prikken zit weer op een geheel andere lijn als op blote voeten lopen of het aanspreken van vreemden. Op deze manier is er geprobeerd rekening te houden met iedereen aangezien we niet wisten wie nu precies op vrijdag de opdrachten zouden gaan uitvoeren. Of zij dit uiteindelijk als een memorabele dag hebben ervaren kan ik niet invullen. Dit zal deels aan de belevenis afhangen van een wel of niet nieuwe stad, de groep waar in zij geplaatst zijn en of zij echt uit hun comfort zone zijn gekomen. Het blijft namelijk chalenge bij choice. Ik hoop dat ik heb kunnen bijdragen aan een leuke dag, maar of het voor hen ook memorabel was, ligt er aan of zij zichzelf er voor open hebben gesteld.

Vrijdag
Day 2 City survival
Group 14

Het programma vrijdag vond plaats in Eindhoven. Net als Leiden, was ik hier niet eerder geweest. Ik houd van reizen, nieuwe dingen ontdekken en nieuwe mensen leren kennen. Ik heb me dus ook vrijdag goed vermaakt. Maar om terug te komen op ”een memorabele ervaring”… Ik kan me nu twee dagen later niet meer alle opdrachten herinneren. Deze hebben dus weinig indruk op me gemaakt. Ik ervaar geen uitdaging aan het verzamelen van tasjes of foto’s maken van grote groepen mensen. Wel heb ik een leuke dag beleefd met mijn groepje! Ondanks dat we elkaar nauwelijks kenden, heb ik twee dagen leuk samengewerkt en mijn netwerk verbreed.

Conclusie 
Afgelopen week heeft mij ontzettend aan het denken gezet. Ik ben sinds afgelopen maandag gestopt met roken, deze zelfde maandag begon ook de LEF week. Ik heb roken nooit als een verslaving willen zien. Eerder als bezigheidstherapie, iets om handen willen hebben ga zo maar door. Nu, een week later, krijg ik pas het besef van wat het voor een invloed heeft gehad op mij. Mijn ouders praten niet als er iets is, wat ik weer van hun heb overgenomen. Op het moment dat ik dus ergens mee zat, te veel aan mijn hoofd had of gestrest was, ging ik roken. Dit stond voor mij gelijk aan; even tot tien tellen, goed in en uit ademen, het naast me neer leggen, doen alsof er niks aan de hand was en weer door gaan. Aangezien ik me nu niet meer ”even kan terug trekken” (om te roken) zal ik bepaalde confrontaties wel aan moeten gaan. Zoals ik eerder al schreef, heb ik dinsdag gemerkt dat ik moeite heb met het tonen en uitspreken van mijn gevoel. Dat deze LEF week en het niet-roken zo samen valt, opent wel mijn ogen. Het is heel wat dat ik nu door heb hoe ik leef en dus handel met betrekking tot mijn eigen gevoel, nu kan ik er ook naar gaan handelen dat ik mezelf ga en blijf uitdagen deze cirkel te verbreken en uit me comfort zone te stappen. Wat daardoor dus ook mogelijk de kwaliteit van mijn leven zal kunnen verbeteren.

Behalve weten dat er verschillende vormen van lef zijn en hier op in kunnen spelen, ben ik ontzettend blij dat ik afgelopen de kans heb gekregen zo veel nieuwe mensen te leren kennen op zo een bijzondere manier. Ik heb erg genoten van de leuke mede studenten, de trainers en het netwerk dat ik in korte tijd heb kunnen opstarten. Met vertrouwen en samenwerking kom je een heel eind. Zelf in een vreemde stad en zelfs als iets je onmogelijk lijkt of buiten je comfort zone ligt. Gelukkig komt dit allemaal terug in het werkvan een Lifestyle Professional en heeft dit alles mij alleen maar een extra boost gegeven om door te gaan met waar ik aan begonnen ben.

LSW2 in beeld

Image

Image

Image

Image

Enhanced by Zemanta
Leave a Reply

